O nás
MOTTO ŠKOLY: „ÚČELEM VZDĚLÁNÍ NENÍ ZAPLNIT MYSL, ALE OTEVŘÍT JI. ČÍM VÍCE POZNATKŮ SI OSVOJÍME, TÍM VÍC SI UVĚDOMÍME, CO JEŠTĚ NEZNÁME.“
Základní škola a Mateřská škola Kyjov - Bohuslavice, příspěvková organizace města Kyjova, zajišťuje předškolní vzdělávání dětem
od 3 do 6 let a poskytuje vzdělání žákům 1. stupně ZŠ (1. – 5. ročník). Jako právní subjekt funguje naše zařízení od 1. 1. 2003. Historie budovy školy v Bohuslavicích sahá až do roku 1878, a to
v záznamech ve školní kronice. Škola v obci však byla založena,
dle historických pramenů, už snad někdy kolem roku 1770.
Mateřská škola
Mateřská škola je jednotřídní, s kapacitou 25 dětí, sídlí v samostatné budově, vzdálené od budovy ZŠ cca 200 m.
Tato třída je rozdělena na dvě části – hernu a třídu. Ve třídě jsou společně s hračkami, které jsou uloženy ve skříních, a s úložným prostorem pro výtvarné potřeby, také stolečky a židličky. Tato část se využívá i jako jídelna. V prostoru celé herny se nachází koberec, po jehož obvodu jsou umístěny skříňky nebo boxy s hračkami. Na jedné straně herny je zakomponován velký domek, kde jsou uskladněny lůžkoviny a lehátka. V prostoru sociálních zařízení se nacházejí 4 dětské záchodky a jeden dětský pisoár a šest umyvadel.
Prostory školní zahrady jsou velmi rozlehlé. Školní zahrada má nerovný terén, nacházejí se zde prolézačky, skluzavka, houpačka s pískovištěm. Na školní zahradě se nachází také altánek s možností posezení a venkovní tabulí. Pro úklid hraček na zahradě využíváme dřevěného domku. Část zahrady je také vydlážděná. K prostorám zahrady patří také rozlehlý ovocný sad.
Nespornou výhodou integrovaného zařízení je i možnost častého setkávání dětí MŠ se žáky ZŠ. Tento kontakt pak usnadňuje přechod dětí z MŠ do ZŠ. Rodinné prostředí a přátelská atmosféra přispívají k eliminaci problémů jako je stres a obavy ze školního neúspěchu. Jsme otevřeni všem, jsme připraveni být dobrými průvodci vzdělávacího procesu.
Základní škola
Základní škola sídlí v samostatné budově, jejíž součástí je tělocvična a odborné učebny – učebna Informatiky, Keramická dílna a Polytechnická dílna. Je organizována jako malotřídní škola o dvou třídách s 1. až 5. postupným ročníkem. V jedné třídě se vyučují žáci 1. až 3. ročníku a ve druhé třídě žáci 4. a 5. ročníku. Tomu musí být přizpůsobena výuka – zaměřujeme se na práci v centrech a kooperativních skupinách Naprostou samozřejmostí je dodržování individuálního přístupu k žákům a diferenciace výuky, plynulý přechod z předškolního vzdělávání, rozvoj gramotností, práce s informacemi, uplatňování metod kritického myšlení. Rodiče jsou našimi partnery, scházíme se při triádách nad vzdělávacími pokroky jejich dětí, pomáhají nám stanovovat cíle tak, aby jejich děti byly úspěšné. Jsou ve škole vítáni.
Naši žáci se zapojují do prací v mnoha zájmových útvarech, které pro ně škola zdarma organizuje a kde se pod vedením pedagogů učí různým dovednostem, sportují, připravují různá vystoupení pro veřejnost (kroužek Keramiky, Klub zábavné logiky a deskových her, Flétna apod.). V prostředí naší malé školy se nám daří úspěšně předcházet sociálně patologickým jevům jako je šikana, kouření, požívání alkoholu, omamných látek, apod. Žáci se ve třídách se spojenými ročníky učí vzájemné pomoci a ohleduplnosti k mladším žákům.
Vize 2030 = cesta
CHCEME BÝT ŠKOLOU, KTERÁ JE PŘIPRAVENA NA KAŽDÉ DÍTĚ, UČÍ HO PLNĚ SE ROZVÍJET A PŘIPRAVUJE JEJ NA SPOKOJENÝ ŽIVOT. CHCEME PATŘIT MEZI ŠKOLY, DO KTERÝCH SE TĚŠÍ ŽÁCI, UČITELÉ I RODIČE.
„PRŮMĚRNÝ UČITEL VYPRÁVÍ. DOBRÝ UČITEL VYSVĚTLUJE. VÝBORNÝ UČITEL UKAZUJE. NEJLEPŠÍ UČITEL INSPIRUJE.“ - CH. F. BROWNE
C = Cíl
Každá cesta má mít cíl a každý žák je na své vlastní vzdělávací cestě. Bereme jako samozřejmost, že každý potřebuje na této cestě jinou podporu a ke svému cíli si volí vlastní cestu. Úkolem našich pedagogů není tedy předávat dětem jen to, co sami vědí, ale vytvářet podmínky pro jejich osobní růst a růst. Před lety jsme si uvědomili, že to, co považujeme za jisté, se může rychle změnit. Přichází budoucnost, jiný svět, než jsme doposud znali. Budoucnost s umělou inteligencí, genovými manipulacemi, virtuální realitou, sdílenou ekonomikou. Rychlost technologických, hospodářských, sociálních, kulturních, ale i environmentálních změn je bezprecedentní. Mění se soubory dovedností, které jsou pro tradiční i nová povolání potřebné. Na tyto změny je nutné reagovat. Je nutné, abychom znali své silné stránky a na nich stavěli svá rozhodnutí. Aby naši žáci dostávali zpětnou vazbu, která jim umožní posunovat se na vzdělávací cestě kupředu a v bezpečí.
Proto chceme, aby každý žák získal potřebu dále se vzdělávat, dozvídat se nové věci (pracoval s rozmanitými zdroji, propojoval své vědomosti a dovednosti s životem mimo školu, kriticky přemýšlel), a tím zvyšoval úroveň všech svých klíčových kompetencí a stával se čtenářky, matematicky, digitálně i přírodovědně gramotným. Chceme, aby si děti odnášely ze školy dovednosti, které jim umožní vyrovnávat se se vším, co budoucnost přinese. Aby každý žák a dítě v naší škole se naučil adekvátně sebehodnotit, a tím sledovat pokrok na jeho vlastní vzdělávací cestě, neboť sebehodnocení dětí a žáků je důležitou dovedností, která má přímý vliv na sebepojetí a sebevědomí žáka i na jeho sociální dovednosti, asertivitu.
E = Emoce
Doba se rychle mění také v oblasti vztahů mezi lidmi. Komunikace se přesouvá i do online prostoru a na internetu bývá každý hrdina. Nestačí jen nějak komunikovat. Je potřeba komunikovat správně a dobře a mít na paměti, že i když jsme ve spojení víc, než tomu bývalo dříve, pořád existují nešvary, které mohou mezilidským vztahům zavařit, a komunikaci pořádně zkomplikovat. Mělo by být v pořádku popsat své pocity a dojmy. Tím podpoříme vzájemnou možnost pochopení. Wellbeing je kombinací našeho nadšení pro to, co děláme, co nás naplňuje, naší potřeby navazovat kvalitní vztahy, fyzické i psychické kondice a sounáležitosti se společností, ve které žijeme. Proto je velmi důležité dbát na to, aby emoce dětí byly vyvážené, aby se ve školním prostředí cítily bezpečně a mohly naplno rozvíjet svůj potenciál.
Chceme emoce dětí ladit pozitivními zážitky (správná komunikace, soudržnost, solidarita, třídní pobyty, společné zážitky, relaxace, povzbuzovat jejich nadání nejen pro školní výsledky, ale nechat je vynikat i jinak atd.). Naučit je schopnostem empatie, ať ve vztahu mezi ním a učitelem nebo žáky samotnými, aby z nich vyrostli lidé vstřícní a laskaví.
S = Smysluplnost
Mezi lidmi panuje názor, že se děti nerady učí. Ve skutečnosti vždy záleží na tom, co a jak se učí. Potřebu poznávat svět kolem nás má každý přirozenou. Budou-li se děti ve škole učit smysluplné věci, budou chtít jednou dělat i smysluplnou práci. Škola nemá být místem, kde žáci plní poslušně pokyny a dělají věci, jejichž smysl nechápou. Často přitom stačí jim smysl ukázat. Není to jednoduché. Děti si často volí činnosti, které my dospělí pokládáme za zbytečné, nedůležité. Nepotlačujme jejich přirozenou potřebu se učit, vytvářejme v nich představu o škole, jako o dílně lidskosti, kde se člověk učí být nejprve člověkem dobrého charakteru (Komenský). Přemýšlejme více o tom, jak dětem vysvětlit smysl toho, co by měly dělat. Pokud to děti vezmou za své, budou se učit rády, najdou smysl učení a zvládnou i velmi náročné úkoly a zdolají veliké překážky.
Chceme, aby z našich dětí a žáků vyrostli lidé, kteří ví přesně, co mají dělat, hledali smysl svého konání a stali se z nich vnitřně motivovaní nezávislí jedinci.
T = Tým
Týmovou prací je podle publikací veškerá činnost jedince ve spolupráci s jinými jedinci. Aby mohla být tato společná práce prací týmovou, musí se jednotliví členové naučit vzájemně respektovat a spolupracovat. Respekt, to je jedno z nejdůležitějších pravidel, které se jako nit vleče celou naší školou. Bez vzájemného respektu nelze budovat příznivé klima, dobré vztahy, prostě vůbec nic. A efektivní týmová práce je základem prosperity. Potřebujeme, aby z našich dětí vyrostli respektující se lidé, kteří pracují na společném cíli. Považujeme za důležité je naučit, že týmová práce zahrnuje lidi s různými dovednostmi, zkušenostmi a názory, kteří dokáží spolupracovat na dílčích úkolech. Je důležité naučit se přijímat různé role. Týmová práce poskytuje také prostor pro řešení problémů. Jednotliví členové se od sebe navzájem učí, doplňují se a sdílejí své dovednosti a znalosti.
Chceme vytvářet takové prostředí, které umožní žákům spolupracovat na vyšší úrovni než je jen skupinová práce. Chceme jim jít příkladem a vytváříme ve škole tým pedagogů i nepedagogů, kteří se dokáží domluvit, umí řešit problémové situace s vědomím, že vše, co děláme, povede ku prospěchu a zlepšení školy.
A = Aktivita
Aktivita je určitým výrazem svobody, za niž v důsledku neseme odpovědnost. Být odpovědným, znamená i umět reagovat na vnější podněty. K čemu nám budou „našprtané poučky“, když ani jednu z nich nedokážeme využít v praxi? K čemu jsou nám vypočítané sloupce příkladů, když si nedokážeme vypočítat, zda jsme schopni půjčku splatit? Nechceme snižovat důležitost pamětného učení, ale je důležité vést děti k přemýšlení nad problémy, nenechat se odradit neúspěchem, nacházet různé způsoby řešení. Škola se nesmí stát skanzenem společnosti.
Chceme, aby každý žák měl možnost objevovat, chuť poznávat a se učil naplno, s radostí a podle svých možností. Byl za svou práci odpovědný. Chceme, aby se naučil aktivně zapojovat do všech činností, které mu škola nabízí nebo sám navrhne. Jsme součástí obce a chceme se aktivně zapojovat do jejího života.
KDO JSME?
Jsme neúplná malotřídní základní škola s postupným 1. – 5. ročníkem ve 2 spojených třídách.
Škola je otevřená
– pro všechny, kteří se chtějí učit spoluprací, jeden od druhého
– pro všechny, kteří se chtějí vzdělávat v klidu a bezpečí rodinného prostředí
– pro všechny, kteří chtějí dobře zvládnout přestup do škol vyššího stupně a beze strachu vykročit do světa.
Podněcujeme aktivitu dětí, vytváříme pozitivní vztah ke vzdělávání, podporujeme zájem, zvídavost a vnitřní motivaci v učení: smysluplnost, kooperaci a možnost výběru. Byli jsme pilotní školou NPI v projektu „Přímá podpora práce učitelů“, a stále s NPI spolupracujeme na dílčích aktivitách. Jsme školou, která je přístupná rodičům i odborné veřejnosti kdykoli, rádi vás přivítáme v našich hodinách. Pracujeme v centrech aktivit, kde žáci sami přichází s řešením a učí se navzájem.
UČÍME TO, CO JE DŮLEŽITÉ PRO ŽIVOT.
- rozvíjet žáka maximálním způsobem, podle jeho nadání a možností tak, aby každý žák zažil určitý úspěch a ten ho motivoval pro celoživotní učení
- učit ho správně se sebehodnotit, znát svoji cenu, silná i slabší místa a nacházet cestu ke změně
- rozvíjet jeho komunikační dovednosti jak v mateřském, tak cizích jazycích
- učit ho pracovat s různými zdroji tak, aby uměl získávat a zpracovávat podstatné informace již od nejnižšího věku
- učivo bereme jako prostředek k dosažení toho, aby každý žák byl čtenářsky, matematicky a přírodovědně gramotný
- přijmout osobní odpovědnost za vzdělávání, nebát se udělat chybu a poučit se z ní
- rozvíjet digitální gramotnost, umět se bezpečně pohybovat v online světě, kriticky a
tvořivě využívat technologie při práci, učení i ve volném čase
CHCEME, ABY V NAŠÍ ŠKOLE PŘEVLÁDAL ÚSMĚV. ABY KAŽDÝ, KDO DO NÍ PŘICHÁZÍ, PŘICHÁZEL BEZE STRACHU A RÁD.
- v malém kolektivu a spojených ročnících, při týmové práci předcházet různým formám šikany a patologickým jevům
- jasně formulovat naše očekávání
- hodnotit podle předem známých kritérií a ve známém čase
CO SE NÁM DAŘÍ
- hodně času trávit i mimo školu
- rekonstruovat školu a výrazně měnit esteticky její vnitřní i venkovní podobu
- získávat značné finanční prostředky z grantových programů přes vytvořené projekty
- vybavovat školu těmi nejmodernějšími pomůckami, technikou, knihami
- výuku v každém ročníku obohacovat o žákovské projekty, které mimo jiné učí žáky
- zajímavým způsobem se prezentovat na veřejnosti
PLÁNUJEME
- výstavbu venkovní učebny, která bude sloužit i pro výuku pěstitelských prací
- rekonstrukci školní zahrady a sadu mateřské školy, aby zde vznikl nejen relaxační, ale i výukový prostor
Proč si vybrat naši školu? Co nabízíme?
1. SMYSLUPLNOU VÝUKU spojenou co nejvíce s reálným životem, založenou na propojování do projektů či témat, s pomocí moderních metod a forem práce. Důraz klademe na rozvoj schopností pracovat v týmu, vnímat potřeby druhých, být součástí kolektivu, řešit konflikty a učit se navzájem. Vedeme děti k tomu, aby za své vzdělávání převzaly odpovědnost samy, učily se tak vnitřní motivaci, plánování, stanovování vlastních cílů a určovaly si cestu, jak jich dosáhnout. Není nám lhostejný osud naší planety, snažíme se u dětí rozvíjet schopnost chránit přírodu a životní prostředí. Učíme se poznávat a smysluplně využívat moderní technologie, kriticky myslet a čelit dezinformacím. Důraz také klademe na výuku cizích jazyků (i s rodilým mluvčím) od prvního ročníku a na rozvoj gramotností.
Proč jdeme touto cestou?
Žáky nudí běžná výuka jen s učebnicí, pracovním sešitem, založená převážně na psaní. Chceme je naučit od nejnižších ročníků vyhledávat informace, pracovat při výuce s počítači, encyklopediemi, mít možnost výběru z mnoha těch nejlepších pomůcek a být odpovědný za své výsledky i za výsledky celého týmu či skupiny. Svoji práci se učí žáci prezentovat před ostatními nebo i na veřejnosti. Jazykovou gramotnost považujeme u dnešních žáků za nezbytnou nutnost a prioritu.
2. Nedílnou součástí školního života je výuka a hodnocení životních dovedností žáka jako je odpovědnost, spolupráce, plánování si práce, komunikace, respektování druhého atd. a také VYTVÁŘENÍ KVALITNÍCH VZTAHŮ mezi žáky, ale i žáky a učiteli a jinými lidmi.
Proč jdeme touto cestou?
Chceme zlepšit chování žáků k sobě vzájemně, ale i k jiným lidem. Vést je k dodržování pravidel, které si sami ve třídě vytvořili. Učit je pojmy respekt, úcta, odpovědnost, tolerance, nést důsledky svého chování, řešit problémy, komunikovat. Kdo má tyto věci dítě naučit? Jak si vybudovat u dětí respekt, když já sám ho k nim nemám? Pracovníci školy přistupují ke každému žákovi s respektem a úctou, vytvářejí pro každého žáka rovné příležitosti k jeho zapojení do kolektivu ostatních žáků. Hlavní zátěž je sice na rodičích, ale protože si uvědomujeme, že výchova nové generace je velmi těžký úkol, chceme rodinu podpořit.
3. VŠEM DĚTEM nabízíme individuální stavbu hodiny i přípravu k soutěžím, olympiádám.
Proč jdeme touto cestou?
Jen zažití úspěchu, využití všech žákových schopností, plánování si učení a znalost svých nedostatků vede k maximálnímu možnému rozvoji žáka a vztahu ke vzdělávání se. To platí o nadání v mnoha směrech, tedy nejenom naukových předmětech, ale i uměleckých a rukodělných činností. Důraz klademe na individualizaci výuky a práci s diagnostickým portfoliem.
4. Vytvořením vlastní strategie práce s žáky s potřebou podpůrných opatření umožňujeme zažít úspěch i dětem se SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI. Výsledky žáků stále sledujeme a dbáme o to, aby dosahovali maximálního učebního pokroku.
Proč jdeme touto cestou?
Jsme si plně vědomi kladů i záporů společného vzdělávání. I z úst odborné veřejnosti slyšíme zprávy o tom, že to nejde. My si však myslíme, že i děti s potřebou podpůrných opatření mají mít možnost vzdělávat se se svými vrstevníky a v prostředí, které je jim blízké. V menším a vstřícném kolektivu lze postupně dozrát a být jednou platným členem společnosti. Obohacujeme se navzájem, poznáváme, že jsme různí, učíme se navzájem. Ale ne za předpokladu, že práci za mě někdo udělá. Žákům se snažíme poskytnout prostor pro zažití úspěchu vhodným kladením otázek, aby mohli v rámci svých možností objevovat a aktivně se zapojovat do týmové práce. Přizpůsobujeme prostředí třídy a učební aktivity v rámci diferenciace a výuku individualizujeme. Učitelé oceňují rozmanitost ve školním společenství a pracují s ní jako s důležitým východiskem při plánování a realizaci vzdělávání žáků.
5. ROZVOJ ESTETICKÉHO VNÍMÁNÍ. V tomto směru je našim cílem zvýšit žákovské vnímání světa, jeho krásy. Budova školy je starší budova s prostorem pro vystavování žákovských výtvarných prací, velmi pěkně v současné době rekonstruovaná.
Proč jdeme touto cestou?
Žijeme v místě velmi silně spojeném s tradicemi, folklorem a kulturou obecně. Učíme žáky vnímat umění jako specifický způsob poznávání světa a vypovídání o něm, interpretovat a hodnotit různé kulturní a umělecké projevy a porozumět jejich významu a kontextu. Tím přispíváme k rozvoji kulturního povědomí a respektu vůči umělecké rozmanitosti. Nezapomínáme na naše vlastní tradice a podílíme se na kulturním dění ve škole i okolí. Kompetence kulturní hraje totiž klíčovou roli při rozvoji tvůrčího myšlení, kreativity a obohacování kulturního dědictví estetické prostředí a také se v něm chovat. Umění tedy formuje žákovu osobnost a vyvažuje naukové a technické předměty.